Nybörjare gitarr Börja spela gitarr Gitarr nybörjarfakta Ackord gitarr
Lätta låtar gitarr Gitarr skalor Stämma gitarr
Lite tips Gitarrbok Köpa gitarr
Spela in gitarr Gitarr noter




Gitarr - Skalor och solon





För att underlätta improviserat solospel och spel av melodier kan man använda skalor. Om en låt går i t.ex. C dur kan man alltid spela en c-durskala och "komma undan" med att det låter bra. Inga sura toner alltså! Däremot kan man kanske inte hänga kvar på alla toner men det är lite överkurs. Man kan i alla fall alltid landa på grundtonen (i detta fall C) och vara "safe".
Skalans grundton är rödmarkerad och gäller den översta grundtonen. Grundtonen förekommer på andra ställen i skalan men cirkeln anger alltså grundtonen i basen. Du kan själv titta efter var de andra grundtonerna ligger genom att titta på kartan över tonerna på gitarrhalsen.


Boxsystemet för skalor på gitarr

Vi kommer här att använda en modell för skalor som kallas boxsystemet, ofta använd i USA. Boxsystemet fungerar så att man lär sig fem olika grepp för gitarrskalor. Dessa täcker hela gitarrhalsen. Greppen är flyttbara så du behöver inte lära dig en separat skala för varje ton utan grundtonen avgör vilken skala det är. Nedan visar vi skalor i C dur som exempel. På det här viset blir det väldigt enkelt och lättöverskådligt.
Det fina med boxsystemet är att det även kan gälla för mollskalor. Greppen kan alltså spelas till molltonarter också bara det att grundtonen blir en annan. Detta har att göra med parallelltonarter. En lista över vilka tonarter som hör ihop hittar du här. Det här innebär t.ex. att du kan spela en C-durskala även till en låt som går i A moll. Det enda är att grundtonen då istället blir A.


C dur skala box 1


gitarr skala c-dur



C dur skala box 2


gitarr skala c-dur



C dur skala box 3


gitarr skala c-dur



C dur skala box 4


gitarr skala c-dur



C dur skala box 5


gitarr skala c-dur