Nybörjare gitarr Börja spela gitarr Gitarr nybörjarfakta Ackord gitarr
Lätta låtar gitarr Gitarr skalor Stämma gitarr
Lite tips Gitarrbok Köpa gitarr
Spela in gitarr Gitarr noter




Gitarr, noter för nybörjare





Om man vill lära sig spela melodier och använda akustisk gitarr som soloinstrument brukar det vara vanliga noter som gäller och det kan ta ett tag att lära sig. Men om man bara ska kunna dra av några ackord räcker det bra att lära sig ackorden och sedan titta på ackorden som brukar stå ovanför noterna på gitarrlåtar i böcker. Vill man däremot lära sig att spela riff, ackord och melodier på elgitarr så är tabulatur att rekommendera. Vanliga noter för gitarr anger ju bara vilken ton som ska spelas men inte var på gitarrhalsen man ska ta tonen. Det gör däremot tabulatur. Så här kan tabulatur se ut:

---------------------------------------9--------------------------
--------------------------------7---------------------------------
--------------------------6---------------------------------------
---------------------4--------------------------------------------
--------3------5-------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------


Vad betyder då dessa “noter”? Jo, de sex linjerna representerar de sex gitarrsträngarna där den understa linjen är låga E-strängen. Siffrorna anger vilket band strängen ska tas på. Den första 3:an i exemplet ovan betyder alltså att du ska sätta fingret på tredje bandet på andra strängen.


Det finns massor av gratis gitarrnoter på nätet men de allra flesta är sådan här tabulatur och många är gjorda med ASCII som i exemplet ovan. När man köper noter till gitarr brukar det finnas både vanliga noter och tabulatur och båda brukar vara snyggt tryckta med riktiga linjer, rytmbeteckningar, ordentlig taktindelning osv. Ett problem med noter och tabulatur på nätet är just att inte det inte finns någon beteckning för rytm för varje not. Det krävs då att man har hört låten förut för att kunna spela den med rätt rytm.


En bra sida med otroligt många gratis noter och tabulatur för gitarr.